12 maart 2007

Spatborden losgeslepen

Afgelopen weekend was het weer lekker werken. Het weer was heerlijk en de schuurdeuren konden open. Voor het grootste deel is de geluidsisolatie nu verwijderd van de bodem.

Het is een tijdrovend klusje en ik moet nog de geluidsisolatie onder de achterbank weghalen. Ik wil de hele binnenkant voorzien van een geluidsisolatie. Ook de achterkant van het dashboard wil ik gaan behandelen.

Lastig aan dit werk is dat je in een rare houding in de auto ligt te hakken en dat is niet altijd even lekker voor mijn rug. Om wat meer te bewegen ben ik dan ook begonnen om de spatborden voor weg te halen. In het rechterspatbord zit een klein roestplekje, waarschijnlijk veroorzaakt door een steentje of iets dergelijks. De spatborden moeten er vanaf om te zien hoe diep de roestduivel is doorgebroken.

Gelukkig had ik al meer restauratieprojecten gezien waar de spatborden aflagen, waardoor ik vertrouwen had dat het te doen was. Maar echt heel fijn is het niet om in je auto te gaan slijpen als je niet 100% weet wat je moet doen. Heel goed kijken, uitmeten en nogmaals checken voordat je gaat slijpen is dan toch wel fijn. En gelukkig is het ook goed gegaan. Mijn spatborden liggen er nu af en er is maar lichte roestvorming ter hoogte van de A-stijl. Maar dit is allemaal alleen aan de oppervlakte, dus ik hoef hier verder niets aan te gaan lassen. Met de staalborstel eroverheen en tijdelijk in de primer zetten om te voorkomen dat het echt gaat roesten.

Ik ga mijn auto nog laten stralen of onderdompelen in een zuurbad en dan verdwijnt deze roest ook wel. Het roestplekje in mijn rechterspatbord is gelukkig niet doorgeroest waardoor ik denk dat het een opspattend steentje zal zijn geweest wat de lak eraf heeft gestoten. Heel fijn is het dat ik nog extra materiaal heb liggen (motorkapje, kofferdeksel en twee spatborden) waardoor ik nog wat kan oefenen met lassen. Het laten stralen/onderdompelen en verdere bodywerk gaat nu dichterbij komen. Binnenkort ga ik nog langs bij een aantal bedrijven die stralen/bodywerk doen om offertes op te vragen. En ondertussen maar sparen om de nodige euro's bij elkaar te rapen. Ik wil mijn 02 helemaal top opbouwen en dat gaat me nog genoeg kosten vermoed ik. De bonnetjes bewaar ik wel, maar ik ga niet optellen hoeveel ik al uitgegeven heb. Ik denk dat ik daar van zal schrikken.