02 januari 2007

POR15 uitproberen

Het is *** 2007 *** en dat betekent Gelukkig Nieuwjaar voor iedereen, en 't betekent ook dat oud&nieuw achter de rug is en daarvoor eerst nog kerst met alles eromheen. Oftewel.... te weinig tijd om aan de 02 te klussen.

Ik ben nog bezig om de laatste bekabeling uit de auto te halen. Ik ga het kleine stukje tussen de twee gaten in de firewall slijpen met een 1mm schijfje en dan kan ik de hele kabelboom eruithalen zonder dat ik de stekkertjes hoef los te halen. misschien niet de mooiste manier, of de meest originele, maar het moet werken. Ik ga toch de hele auto laten stralen, in de epoxyprimer laten zetten, waar nodig lassen en dan na het strakmaken laten spuiten. Dan moet dat kleine stukje in het vooronder van mijn 02 geen punt zijn om die er weer in te lassen als de kabelboom erin hangt. Wel oppassen dat ik de draden niet vastlas of kapot maak. Dat zien we tegen die tijd wel weer.

In de tussentijd heb ik een gasbrandertje gekocht om de anti-dreunmatten (is dat bitumen?) van de bodem te kunnen halen. Maar dan moet het weer een beetje meewerken dat het wat droog is, want ik wil mijn garagedeuren wel goed open kunnen zetten om toch genoeg frisse lucht binnen te laten. Eén van mijn volgende posts ga ik er wel op in of het gelukt is of niet.

Om toch wat kleine dingen te doen heb ik bij Jeroen Blankers (frost-auto.nl) in Est een blik POR15 gekocht. Hij raadde mij dit spul aan (het is chassislak) omdat het hard en taai is. En het is amerikaans, dus dat past perfect bij mijn 2002USA. Op de amerikaanse site (bmw2002faq.com) heb ik al vaker gelezen over dit spul. Ze zijn er daar erg tevreden over. Het eerste plaatje laat het blik zien met mijn licht roestige steun voor de rembekrachtiger. Die steun heb ik schoongemaakt met de staalborstel, daarna met het schuurpapier afgedaan tot het oppervlak vlak en schoon was. Toen met een kwast dat spul eropgesmeerd en een 3 tot 5 uur later kon ik de 2e laag erop doen. Omdat ik het raam open had gelaten kwam er nog wel wat stoffigheid naar binnengewaaid of zitten er kleine luchtbubbeltjes in en het resultaat is dan ook dat de lak wat puntjes heeft. Ik ben wel blij met de POR15, want het spul is echt taai. Ik heb er met een hamer op geslagen en er sprong geen stukje lak af. Dat is precies wat ik onder de motorkap wil hebben. Glanzend zwart en stevig en taai zodat ik daar geen roestige puntjes ga vinden als er een steentje of zo tegenaan is gekomen. Ondertussen heb ik de steun al weer licht opgeschuurd met een 3M schuurmatje. Dat is van dat spul dat je ook kunt gebruiken om licht te schuren of te polijsten en is volgens mij perfect om die kleine puntjes weer glad te krijgen. Van een vriend leen ik de compressor wel weer een keer en dan ga ik proberen om de POR te spuiten. Dat zou een mooi glad resultaat kunnen geven.

Mijn rembekrachtiger moet er ook aan geloven en er straks weer net zo mooi uit gaan zien als mijn steun. Nou ja, maar dan ook glad dus.
Anonymous said...

Goeie tip, dat POR15. Ga ik ook proberen!

groet,
Wilbert

9:38 PM  

Post a Comment